DGT: nous senyals, normes i multes

Per: Deyanira García

2023 està sent un any de canvi pel que fa als senyals de trànsit, a la normativa de circulació, i, per tant, a les multes a què s’exposen els conductors, si no acaten les ordres. Aquesta renovació atén, principalment, quatre pilars, que són:

  • L’aparició de nous vehicles de mobilitat personal (VMP)
  • Millora de la seguretat viària
  • Criteris mediambientals
  • Afavorir la inclusió

Voleu saber les novetats? Continueu llegint!

Nous senyals de trànsit

Tranquils, els nous senyals de trànsit que podrem veure a les carreteres no són gaire diferents dels antics. Alguns són nous, però altres només han patit petits canvis.

1. Nous senyals de prohibició

En aquest apartat trobem referències als vehicles que han irromput els darrers anys: els cotxes, patinets i bicicletes elèctriques.

Aquest senyal prohibeix l’entrada de cotxes en zones urbanes de baixes emissions. Aquesta limitació està controlada amb el distintiu mediambiental i entrar en una zona no permesa ésconsiderat infracció greu. Els vehicles que tinguin l’accés permès s’han d’indicar en un senyal complementari.

Aquest senyal afecta els usuaris de patinets elèctrics, i en veta la circulació. Aquest senyal, conegut com a R-118, té una variació, l’R-119. En aquest, l’espai que ocupa el cercle blanc està dividit en dos, de manera que a la part superior apareix aquest mateix pictograma i, a la part inferior, una bicicleta. Aquest senyal significaria que ni els patinets elèctrics ni les bicicletes podrien anar pel carrer senyalitzat.

2. Nous senyals d’informació

La primera novetat la trobem al senyal d’stop, però, com s’aprecia a la imatge, la renovació no afecta ni la forma octogonal ni el color. El canvi el trobem a la tipografia, que passa a ser més gran per millorar-ne la visibilitat.

Els senyals emprats per informar de la proximitat de zones escolars i zones freqüentades per gent gran també canviaran. Fins ara, la figura femenina apareixia en segon pla. En els nous senyals, elles passaran al davant.

Els senyals que ens advertien de la possibilitat d’animals a la calçada, fins ara, estaven representats per un cérvol. A causa de la proliferació de senglars, que són cada vegada més comuns fins i tot prop de la ciutat, aquest animal també protagonitza un senyal. El trobarem quan es consideri que a la via poden aparèixer aquests animals en llibertat.

La senyalització del pas de vianants serà triangular, amb vora vermella, fons blanc i la figura del vianant en negre. Substituirà el senyal quadrat amb fons blau.

Aquests senyals rectangulars i blaus informaran que ens aproximem a una zona de càrrega per a vehicles elèctrics. En funció dels serveis que ofereixi aquest punt, se’n posarà un dels tres.

Aquest senyal blau ens anuncia que els usuaris de bicicletes estaran obligats a baixar-ne i continuar a peu per la via on estigui situat.

3. Nous senyals per a zones de perill

A causa dels fenòmens atmosfèrics, hi ha zones on, habitualment, la visibilitat és reduïda. El nou senyal que representarà aquest risc és triangular, amb les vores vermelles i simulant un cotxe que s’endinsa a la boira.

En algunes bifurcacions, el tram pot ser perillós. Per poder avançar-nos i actuar amb previsió, prop d’aquest punt veurem el senyal triangular, amb dos vehicles les trajectòries dels quals, indicades per dues fletxes, es creuen.

Els senyals que adverteixen del perill d’un pas a nivell, amb barreres o sense, estan sent modificats. Però la renovació passa per una actualització del pictograma.

Finalment, cal destacar que en autopistes i autovies podrem trobar senyals de trànsit grocs que ens recorden la importància de mantenir la distància de seguretat amb el vehicle que ens precedeix.

Normes i sancions

  • Etiqueta DGT: Els vehicles han de portar el distintiu mediambiental, que serveix per distingir els que poden accedir a les zones de baixes emissions (ZBE). Des de l’1 de gener d’aquest any totes les localitats amb més de 000 habitants estan obligades a tenir establerta una ZBE. Entrar en aquestes àrees amb vehicles contaminants comporta una sanció de 200 euros.
  • ITV: Passar la ITV és un dels tràngols pels quals ha de passar el propietari d’un vehicle. Per conduir amb la revisió desfavorable, caducada o no tenir-ne, la sanció pot pujar fins a 500 euros.
  • Velocitats: els límits de velocitat també han variat. S’ha anul·lat poder depassar en 20 km/h el màxim permès a carreteres convencionals quan es realitza un avançament. A més, recordem que a les ciutats on només hi hagi un carril, el límit s’ha reduït a 30 km/h. En cas que hi hagi dos o més carrils continuarà sent de 50 km/h.
  • Ús del telèfon: les distraccions al volant continuen sent el causant més gran dels accidents viaris. Moltes vegades, aquesta distracció sorgeix per la utilització del telèfon mòbil. Tenir-lo a la mà representarà que se n’està fent ús, i, per tant, serà penalitzat per això. Els tres punts que es perdien passaran a ser 6.
  • Sistemes de seguretat: la utilització incorrecta dels sistemes de seguretat (casc, cinturó, cadiretes de nadó…) serà penat amb 4 punts en lloc de 3.
  • Mecanismes de detecció de radars: es considera una infracció greu i, a més de perdre 3 punts del carnet, també rebran una multa de 500 euros.
  • Llençar objectes: es perdran 6 punts si es llancen a les carreteres objectes que puguin ocasionar incendis.
  • Avançar els ciclistes: són un dels col·lectius més vulnerables a les carreteres, per això, un avançament s’ha de fer sense posar en risc la seguretat ni la del conductor del vehicle. Sempre cal deixar un metre i mig i, a l’hora de tornar al carril corresponent, assegurar-se que hi ha prou espai. A més, a les vies de més d’un carril, caldrà envair-lo quan s’avanci. Si l’avançament no es produeix correctament, es podrien perdre 6 punts.