Hidrògen, el combustible net
Por: RACC Blog
L’hidrogen, l’element més abundant de l’univers, podria ser l’alternativa definitiva als combustibles fòssils en l’automoció.
Avui en dia, tres fabricants asiàtics ja han tret al mercat el cotxe de pila de combustible (o d’hidrogen). En realitat, es tracta d’un vehicle elèctric perquè l’energia que el mou és l’electricitat. Però els cotxes d’hidrogen (coneguts per “fuel cell electric vehicle (FCEV)”) tenen diferències respecte als elèctrics purs (BEV).
Diferència entre cotxe de pila de combustible i elèctric
La diferència més important rau en la forma de generar l’energia. Els elèctrics convencionals es carreguen a la xarxa elèctrica, mentre que els d’hidrogen s’alimenten de la descomposició de la molècula de l’hidrogen.
Com s’obté energia de l’hidrogen?
En aquest vídeo s’explica clarament:
Impacte ambiental 0
El més interessant del cotxe d’hidrogen és que empra una energia 100% neta, només emet H2O que surt pel tub d’escapament en forma de vapor. Així doncs, en l’àmbit mediambiental el cotxe d’hidrogen supera amb escreix les altres tecnologies.
Una alternativa al cotxe tradicional
La tendència de la majoria de fabricants és una aposta clara pel cotxe elèctric pur. Però l’autonomia i la lentitud en la càrrega encara poden ser un fre. Per carregar un dipòsit d’hidrogen es triga de 3 a 5 minuts i la seva autonomia pot arribar als 800 km, tot i que ja s’està treballant per aconseguir fins als 1.000 km. En aquest vídeo podem veure el procés de càrrega d’un cotxe d’hidrogen.
Inconvenients
El primer és que els qui estan llegint aquest post des d’Espanya encara no poden comprar un cotxe d’hidrogen. Les marques que el fabriquen han decidit no posar-lo a la venda per ara perquè no hi ha una xarxa d’estacions de servei d’hidrogen. Encara que ja hi ha un projecte per construir 20 dispensadors d’hidrogen per a l’any 2020, les marques probablement no faran el pas fins que estiguin fets.
L’altre inconvenient és el preu. Els tres cotxes de pila de combustible de grans marques costen: Toyota Mirai, 57.000 €; Hyundai Nexo, 53.000 €, i el més assequible, l’Honda Clarity Fuel Cell, 33.000 €.
També cal assenyalar que recarregar hidrogen té un preu semblant al d’un motor de combustió, de manera que en aquest apartat perden avantatges pel que fa als elèctrics purs.
Queda feina per fer
La implantació a gran escala d’aquesta tecnologia encara és lluny. Però queda clar que el seu potencial és molt gran, ja que ofereix solucions al gran problema de la contaminació.
La Unió Europea ja està desenvolupant projectes i proposant ajudes econòmiques per promocionar el cotxe de pila de combustible. Tot i això, si es vol arribar al gran públic, cal seguir treballant per facilitar cada vegada més que hi pugui accedir tothom.