El debat sobre els escaquers als carrils bici de Barcelona
Por: RACC Blog
Els darrers dies s’ha obert el debat sobre els “escaquers” o “quadrícules”, un element de senyalització horitzontal (pintat a l’asfalt) present en alguns carrils bici de Barcelona. La polèmica, tractada per molts mitjans de comunicació, sorgeix a partir de l’atropellament per part d’un patinet elèctric d’una vianant que creuava una de les quadrícules situades al carrer Aragó de la ciutat.
L’origen: atropellament d’una vianant per un patinet
L’accident, que va passar el 29 de març (en aquesta notícia de Televisió de Catalunya es poden veure imatges de l’atropellament), resulta un excel·lent exemple de què són els escaquers i quina funció tenen. L’atropellament es dona quan una dona creua l’escaquer del carril bici per pujar un taxi. En aquest instant, el semàfor per a vehicles està en verd i el conductor del patinet envesteix la dona, que només pateix lesions lleus.
Segons l’Ajuntament de Barcelona –tot i que no és un element exclusiu d’aquesta ciutat–, la quadrícula pintada al carril bici indica que els vianants tenen prioritat sobre les bicicletes i els patinets en aquesta zona. Per reforçar aquesta indicació, abans de l’escaquer es pinta també un triangle de “cedeixi el pas”. Segons la norma, en el cas del carrer Aragó, el patinet s’hauria d’haver parat o reduït la velocitat per permetre el pas de la vianant.
On s’utilitzen els escaquers?
Revisant l’hemeroteca, es pot comprovar que les quadrícules als carrils bici no són noves ni tenen a veure amb altres actuacions realitzades per l’Ajuntament de Barcelona en els últims mesos. Aquesta notícia d’El País de l’octubre del 2008 recull la instal·lació dels primers escaquers de la ciutat, situats als encreuaments entre les sortides de les parades d’autobusos de la Gran Via i els carrils bici situats sobre la calçada.
Des d’aleshores, els escaquers s’han pintat a punts que podien ser conflictius entre el pas de vianants i de les bicicletes que circulen pels carrils bici. Principalment, en parades d’autobusos, parades de taxi i accessos a contenidors d’escombraries i reciclatge. Per accedir a aquests punts, els vianants han de creuar els carrils bici i els escaquers indiquen als ciclistes que és obligatori cedir-los el pas.
El debat després de l’accident ha girat sobre si és o no necessària aquesta indicació. Per exemple, associacions com Amics de la Bici o Bicicleta Club de Catalunya han denunciat que és una senyalització confusa, que desconeixen tant els usuaris de bicicletes i patinets com els vianants. Per la seva banda, l’Ajuntament ha recordat que no és un element nou i demana precaució a altres usuaris dels carrils bici. El tema ha estat recollit per mitjans com Televisió de Catalunya, betevé o el diari Ara, entre altres.
Prioritat als carrils bici
No està de més recordar la normativa de la ciutat de Barcelona sobre la prioritat als carrils bici i altres espais destinats a la circulació de bicicletes:
- Carrils bici a la calçada: els ciclistes tenen prioritat respecte als vehicles de motor i els vianants, excepte als espais senyalitzats (passos de vianants i escaquers).
- Carrils bici a la vorera: els ciclistes han de reduir la velocitat i creuar-los amb precaució per evitar “situacions de conflicte amb els vianants”.
- Zones de vianants de plataforma única: la prioritat és dels vianants i els ciclistes han de respectar una distància de separació.
- Parcs i àrees verdes: la preferència és també del vianant i els ciclistes han d’utilitzar les zones de pas indicades.
Sigui com sigui, el debat sobre els escaquers és un nou exemple de la necessitat d’aconseguir la millor convivència entre els usuaris de qualsevol mitjà de transport urbà.