Hyperloop. El sistema de transport del futur que arriba a tota velocitat

Per: Núria Sales

HYPERLOOP WIKIPEDIA

La realitat que mostraven les pel·lícules de ciència-ficció ja no es correspon amb la d’un futur llunyà, sinó que comença a formar part del nostre present. Viatjar en càpsules a velocitats inimaginables? Hyperloop Transportation Technologies treballa perquè sigui una possibilitat no gaire llunyana.

Hyperloop és un sistema de transport d’alta velocitat preparat per arribar als 2.200 quilòmetres per hora. Consta d’unes càpsules o vagons que viatjaran levitant a través d’una xarxa de tubs d’acer que permetria, per exemple, fer un trajecte de Madrid a Barcelona en només mitja hora. A més de la seva extraordinària rapidesa, el sistema destaca perquè és sostenible, ja que la seva infraestructura estarà recoberta de panells solars. “Les anàlisis fetes en diferents països indiquen que generaríem entre un 5% i un 15% més d’energia solar de la que consumiríem. Aquesta reducció es produeix perquè el sistema no té problemes d’aerodinàmica (com l’aire es mou al voltant dels objectes), ja que està en un entorn de buit, i pel seu mètode de levitació magnètica passiva”, explica Andrés de León, conseller delegat d’Hyperloop Transportation Technologies.

Disseny i comoditat

“És molt important que els sistemes que utilitza Hyperloop siguin els millors des del punt de vista de la sostenibilitat i l’eficiència econòmica, però també perquè l’experiència del passatger sigui agradable. Per això, hem desenvolupat els interiors de les càpsules utilitzant les noves tecnologies, per exemple, amb la creació de finestres de realitat virtual, ja que no tindrem obertures a l’exterior”, avança De León. Hyperloop està pensat per unir grans ciutats i, a més, el passatger tindrà facilitats per connectar amb altres mitjans de transport. “Hem desenvolupat les estacions perquè siguin absolutament intermodals amb busos, metros, taxis i altres mitjans, però també perquè aquesta intermodalitat tingui en compte tant els mitjans de transport actuals com els del futur”, assegura De León.

També mercaderies

El projecte d’Hyperloop Transportation Technologies també inclou HyperPort, un sistema capaç de transportar càrrega en contenidors al llarg de centenars de quilòmetres en minuts. “El funcionament és el mateix, però les estacions estarien integrades, com seria el cas d’un port o d’una estació logística interna. Té altres singularitats, com els tubs per on viatjarien les mercaderies, que serien més gruixuts que els de passatgers. A més, seria un sistema més complex, perquè transportaria més pes”, destaca De León.

“Ara mateix, el projecte que està més avançat és una licitació que hem fet a un consorci d’autovies de la regió del Vèneto, a Itàlia. Bàsicament, el que es vol és construir els primers deu quilòmetres d’Hyperloop per a passatgers i mercaderies entre Venècia i Pàdua en els propers tres anys”, exposa De León. Després, es testejaria i se certificaria el projecte per poder-lo ampliar als cinquanta quilòmetres que hi ha entre aquestes dues ciutats. “Ja no es debat si Hyperloop passarà o no. Està començant a passar. És una realitat”, afegeix.

Característiques d’Hyperloop

Hyperloop es caracteritza per la velocitat i l’eficàcia en el transport de passatgers i mercaderies, i per contribuir a la sostenibilitat.

  • 1.223 KM/H. La tecnologia de levitació magnètica permet que Hyperloop pugui assolir la velocitat del so.
  • 30 passatgers per càpsula. La càpsula té una capacitat per a 30 passatgers i inclou allotjament per a viatgers assistits. A més, la cabina inclou maleters, snack bar, lavabo i una zona social.
  • Generaria un superàvit de fins a un 15% d’energia solar. Gràcies als quilòmetres de panells solars, es consumiria la mateixa energia generada i no s’emetrien partícules contaminants, perquè s’utilitzaria aquesta energia renovable.
  • 2.800 contenidors en trànsit al dia. Les càpsules HyperPort poden transportar dos contenidors estàndard de 20 peus o un contenidor de 40-45 peus de manera eficaç i segura.

Judit Monclús per Revista RACC