Moure’s per Barcelona: opinions que cal tenir en compte
Por: RACC Blog
L’Ajuntament de Barcelona està redactant un nou Pla de Mobilitat per als propers quatre anys. El projecte preveu canvis substancials que afecten tant la gent que viu a Barcelona com les persones que accedeixen a aquesta ciutat. El RACC vol ser veu activa en aquest procés de participació i per això fa uns mesos us preguntem la vostra opinió.
Vau respondre més de 2.950 persones, principalment de Barcelona ciutat, encara que també un 30% de persones éreu de la Regió Metropolitana. I aquestes són les conclusions:
El sistema de transport més habitual:
Entre les persones que viuen a Barcelona, al voltant del 50% es desplacen en transport públic urbà o a peu, i especialment les persones joves (menors de 25 anys) i les majors de 65. En general, el tren és el transport públic més utilitzat per la gent jove i per les persones que viuen a la Regió Metropolitana de Barcelona, i es constata un ús important del vehicle privat que augmenta amb l’edat i també amb la distància respecte Barcelona. Entre les persones que viuen a la Regió Metropolitana, l’ús del vehicle privat supera el 66%, mentre que els que viuen més enllà, el fan servir en més del 70% dels casos.
La valoració dels mitjans de transport:
El que pitjor valoren els ciutadans és la congestió de circulació que hi ha a Barcelona. Un 46% dels enquestats la consideren dolenta i un 10% molt dolenta. El segueixen la circulació de motos, que un 50% també creu que és dolenta o molt dolenta; la gestió de la càrrega i descàrrega i els carrils bici, que un 40% valora negativament. Per contra, el 50% creu que el transport públic funciona bé i només un 25% posa mala nota a les voreres.
Sobre les propostes de millora que fa l’Ajuntament:
La que rep més suport (més del 75%) és la de segregar els carrils bici dels cotxes i els vianants. Una majoria també valora positivament els carrers d’ús exclusiu per a vianants, una nova xarxa ortogonal d’autobusos i la creació d’estacions que centralitzen els autobusos interurbans. Els carrers amb límit de velocitat de 30 km i els carrils VAO per accedir a la ciutat no aconsegueixen arribar al 40% d’acceptació.
Moure’s per Barcelona per als vianants:
Restringir l’ús del transport privat en favor del transport públic i els vianants és un dels temes més controvertits i genera opinions per a tots els gustos. Un 27% ho veuen útil i un 26% hi estan en contra. Pel que fa als vianants, rep major acceptació l’ampliació de les voreres que restringir carrers o zones als vehicles.
Per a les bicicletes i el transport públic:
El que els ciutadans consideren més útil és l’extensió de la xarxa de carrils bici i la implantació de sistemes antirobatori de bicicletes (73%). També rep un bon suport l’ampliació dels carrils bici, mentre que la promoció de la bici elèctrica no aconsegueix una majoria. En transport públic, més del 90% dels enquestats veu útil o molt útil renovar la flota d’autobusos per vehicles menys contaminants.
Per al vehicle privat i les mercaderies:
Encara que la regulació de la càrrega i la descàrrega i promocionar la renovació dels vehicles comercials per altres no contaminants reben molt bona acceptació (més del 80%), les mesures proposades per al vehicle privat, en general, no reben suport. La restricció dels cotxes en carrers no principals i la reducció de carrils o places d’aparcament són mal valorades. Només la proposta de reduir les motos estacionades a les voreres és acceptada per un 45%.
Sobre els suggeriments que hauria de fer el RACC:
Els més ben valorats són:
-
Millorar el transport públic abans de restringir el pas de cotxes (més del 90%).
-
Promoure aparcaments gratuïts a les estacions de tren de rodalia (més del 90%).
-
Regular l’ús de les bicicletes amb accions perquè circulin correctament i amb sistemes per deixar les bicis de forma segura.
-
Transformar la flota de transport públic amb vehicles menys contaminants.
-
Restringir el pas de camions grans per la ciutat.
Sobre les obres en curs i la seva afectació:
Les que reben més bona valoració són l’ampliació de les voreres del carrer Balmes i la millora dels laterals del Passeig de Gràcia.
Moltes gràcies a tots per respondre! Amb aquestes opinions, el RACC acabarà de definir un posicionament per poder col·laborar en aquest procés participatiu que afecta tantes persones que ens desplacem a i per Barcelona.