Tipus de vehicles de mobilitat personal (VMP)
Per: Albert San Andrés
Segur que actualment hem escoltat o llegit sovint sobre els vehicles de mobilitat personal o els VMP. Però, què són?
Segons la definició donada per la Direcció General de Trànsit, un VMP és “un vehicle amb una o més rodes, d’una sola plaça i propulsat únicament per motors elèctrics a una velocitat compresa entre els 6 i els 25 km/h” (els de menys de 6 km/h són considerats joguines). És a dir, tots els nous sistemes de desplaçament que han sorgit en els darrers anys, com poden ser patinets elèctrics, segways, monocicles, hoverboards o escúters, a excepció dels “vehicles sense sistema d’autoequilibri i amb selló, concebuts per a competició , vehicles per a persones amb mobilitat reduïda o els inclosos a l’àmbit del Reglament (UE) N2 168/2013 (patinets amb seient, cicle de motor, ciclomotors de dues rodes), als quals fa falta autorització administrativa per conduir, circular i tenir una pòlissa d’assegurança, a més de fer servir casc”.
Quins tipus hi ha?
Com ja hem assenyalat, hi ha diferents menes de mobilitat personal. Les principals són:
- Patinets elèctrics: Són els que més proliferen en els darrers anys. No han de superar els 25 km/h, i, com s’especifica, no poden ser utilitzats per més d’una persona.
- Segway: És un vehicle de transport giroscòpic format per una plataforma amb dues rodes i un manillar, conduït per balanceig. Tampoc ha de superar els 25 km/h i s’acostuma a fer servir en zones turístiques, ja que tenen un preu elevat i són grossos.
- Hoverboard: És una taula amb dues rodes autoequilibrada. Consta d’una plataforma amb rodes als dos extrems i un mecanisme d’equilibri giroscòpic intern, conduït únicament amb els peus.
- Unicicle o monocicle: És una roda amb plataformes laterals on es col·loquen els peus. Aconsegueix l’equilibri gràcies a sensors, giroscopis i acceleròmetres, propulsat per un motor elèctric.
- Escúters elèctrics: Tenen les mateixes condicions que un patinet i són d’estructura similar, però més amples.
Amb el canvi de classificació dels VMP, que passen a ser definits com a vehicles i amb la consegüent prohibició de circular per voreres o zones de vianants, aquests vehicles estan subjectes a una normativa, per la qual cosa poden ser sancionats en cas de no complir-la. L’edat mínima per conduir-los és de 16 anys.
El canvi de normativa, aplicada des del 2 de gener de 2021 amb l’entrada en vigor del Reial decret 970/2020, estableix una normativa de compliment general, deixant alguns supòsits més restrictius per a la normativa municipal, en la qual es detallaran aspectes com l’ús del casc, la necessitat d’assegurances, etc. En el cas de no existir ordenança municipal, regirà aquesta normativa estatal.
Normativa
- Les persones conductores dels vehicles de mobilitat personal han de circular amb diligència i precaució per evitar danys propis o aliens.
- No poden posar-se en perill ni posar en perill la resta de persones usuàries de la via.
- Cal respectar les normes de circulació: la senyalització viària, els semàfors i els passos de vianants. Han de portar elements reflectors, llums i timbres, per a una millor visibilitat a la via pública, sense superar mai els 25 km/h.
Per on han de circular?
- Carrils bici a la vorera, a un màxim de 10 km/h.
- Carrils bici a la calçada, a un màxim de 25 km/h, amb l’obligació de reduir la velocitat als passos de vianants.
- Carrers de plataforma única on es permet l’accés i la circulació de vehicles.
- Calçada dels carrers 30, a un màxim de 25 km/h.
- Parcs, a un màxim de 10 km/h i respectant la prioritat dels vianants.
Per on no poden?
- Per voreres o altres zones de vianants, com ara plataformes úniques on la circulació de vehicles està prohibida.
- Per calçades de la xarxa bàsica de la ciutat.
- Per travesses, túnels urbans, vies interurbanes, autopistes o autovies que passen per dins de la ciutat.
Sancions
- Fins a 100 euros per les infraccions lleus.
- Fins a 200 euros per les greus.
- Fins a 500 euros per les molt greus.
Recordeu que al RACC disposem de diverses modalitats d’assegurança (scoot i urban) per circular amb tranquil·litat amb qualsevol VMP.