Quina moto li compro al meu fill?
Por: RACC Blog
Davant la possibilitat de tenir la seva primera moto, el nostre fill probablement s’emocionarà i voldrà tenir el millor model i el de més potència. Amb aquest escenari, els pares han d’assumir la responsabilitat de triar el més indicat, igual que en el cas d’haver de triar el primer cotxe. Comença a ser hora, per tant, que com a pares contemplem la possibilitat d’adquirir una motocicleta (parlem d’un ciclomotor en el cas dels més joves) perquè guanyin en autonomia. Però, quina moto li compro al meu fill? Aquesta és la pregunta.
En qualsevol cas cal ser molt conscients del respecte que cal tenir per aquest mitjà de transport, perquè, sense ser alarmistes, les estadístiques apunten que hi ha 18 vegades més possibilitats de tenir un accident amb moto que amb cotxe.
Abans de res, seguretat i cap
El més important quan es decideix comprar una motocicleta és la seguretat. És imprescindible, per una banda, valorar els sistemes de seguretat (com, per exemple, l’ABS o CBS) que estan al nostre abast. La millor opció és saber transmetre al nostre fill la perillositat d’aquest mitjà de transport i la importància de la prudència. A més, és molt recomanable que faci algun curs de conducció segura per a motos, on pot aprendre a anticipar-se a possibles perills i imprevistos. És també molt important adquirir un bon equip de conducció en el qual no ha de faltar una jaqueta especial per a motos, uns guants i, per descomptat, un casc de bona qualitat. Estem parlant de la primera i única barrera de protecció en cas d’accident, per tant la bona qualitat de l’equipament és molt important.
Escúter o moto de marxes? Quina moto li compro?
Un cop presa la decisió de comprar una moto, la primera pregunta que apareix és quina classe de motocicleta comprar, una escúter o una moto de marxes?
Les escúters sense cap dubte són les motos més funcionals per conduir dins de la ciutat. Ofereixen comoditat, una major protecció enfront de la pluja i el vent que les de marxes, gràcies al fet que normalment les cames van cobertes pel frontal de la motocicleta; permeten també la instal·lació d’una tela impermeable per a tota la zona de maluc i cames. El seu funcionament és, a més, molt més simple que el d’una moto de marxes. Un altre factor a favor és que la majoria avui en dia tenen espai al cofre per emmagatzemar objectes, com una motxilla o un casc extra. El pilotatge d’una escúter és menys precís que el d’una moto de marxes, però és molt més senzill, i tenint en compte que es tracta del primer vehicle, pot ser recomanable que s’estreni amb el que resulti més fàcil.
D’altra banda, una moto de marxes sol oferir un major control per part del pilot. Una vegada que es compta amb una mica d’experiència en les dues rodes, les possibilitats que ofereix una moto de marxes no les dóna una escúter. La capacitat de reacció respecte a un objecte o un vehicle imprevist és també molt més ràpida. A més, en general, una escúter tendeix a ser menys estable que una moto de marxes, que disposa d’un pes ben repartit perquè té el motor just sobre el punt de gravetat de la motocicleta, cosa que li dóna una major estabilitat.
En conclusió, les dues variants ofereixen prestacions i contraprestacions. Una és molt més funcional i còmoda i l’altra ofereix un pilotatge més precís i disposa de més estabilitat.
Quin tipus de roda?
Hi ha un altre ‘etern’ debat sobre què és millor, si una roda alta o una de baixa. Ambdues modalitats aporten coses diferents i tenen prestacions diferents. Les rodes altes, per exemple, proporcionen una major estabilitat. Això es deu al fet que generen més efecte giroscòpic (força que permet mantenir l’equilibri quan la moto està plegada en un revolt), i en conseqüència fan que sigui més difícil caure. També cal destacar que es gasten menys que les rodes baixes, ja que per cada volta que fa una roda alta, la baixa n’ha de fer dues o tres –en funció del diàmetre.
Per la seva banda, les rodes baixes són especialment indicades per a ciutat perquè ofereixen una major manejabilitat a velocitats menors. Un altre factor a favor és que permeten un major espai d’emmagatzematge al cofre de la motocicleta, gràcies precisament al fet que les rodes ocupen menys espai.
Per tant, tot es defineix per l’ús que se li hagi de donar. Si els desplaçaments han de ser per carretera, és molt millor la roda alta per la seva estabilitat, però si la moto circula exclusivament per ciutat, és més còmode conduir amb roda baixa.
Com més lleugera, millor
Com menys pesi una moto millor, tant per a la seguretat com per a la comoditat i també per al consum. Una moto lleugera permetrà una major mobilitat, a més que és més sensible als moviments del pilot, com també a les acceleracions i les frenades. En canvi, les motos pesades agafen més inèrcia i per tant són més difícils de frenar i tenen una major propensió a sortir de la carretera en un revolt. Una moto pesada comença a oferir certes prestacions quan anem a velocitats altes, permetent una sensació de major adherència a la carretera. Així, per al nostre fill serà sempre millor una moto que pesi poc.
Formació i informació
A part de la llicència, és fonamental que el nostre fill rebi tota la informació i instrucció possibles. Ja sigui per part nostra, si és que tenim experiència en les dues rodes, o, molt millor, a través d’escoles especialitzades en conducció de motos. En el cas que el nostre fill no hagi conduït mai una moto, serà bàsic que n’aprengui en un circuit tancat on pugui agafar prou confiança.
Esperem haver-te tret de dubtes sobre la pregunta inicial: quina moto li compro al meu fill?
I no ens oblidem d’un aspecte fonamental: fes el teu fill soci Rider amb el RACC. Entre altres molts avantatges, si té qualsevol avaria amb la moto o el ciclomotor, anirem a arreglar-l’hi in situ.